37. rocznica śmierci Mirona Białoszewskiego. Poety, prozaika, dramatopisarza, dziennikarza i aktora teatralnego
Urodził się 30 lipca 1922 w Warszawie. W okresie
okupacji zdał maturę na tajnych kompletach i rozpoczął studia
polonistyczne. Przeżył powstanie, a po jego kapitulacji został
wywieziony na przymusowe roboty do Niemiec. Uciekł z transportu i po
zakończeniu wojny wrócił do Warszawy. Pracował najpierw na
Poczcie Głównej, później, w latach 1946-1951 jako dziennikarz w
"Kurierze Codziennym" i "Wieczorze". W latach
1951-1955 utrzymywał się ze współpracy z pismami dla dzieci i
młodzieży ("Światem Młodych" i
"Świerszczykiem-Iskierką"), dla których pisał,
częściowo wspólnie z Wandą Chotomską, wiersze i piosenki.
Białoszewski jeszcze przed opublikowaniem debiutanckiego tomu poezji
zaczął działać również w dziedzinie teatru. Był jednym z
założycieli prywatnego, eksperymentalnego Teatru na Tarczyńskiej,
a następnie Teatru Osobnego, którego siedzibą było mieszkanie
pisarza.
Za
datę właściwego debiutu uznaje się rok 1955. W tym czasie Białoszewski drukuje Karuzelę z madonnami, a
w roku następnym wychodzi jego tomik poetycki Obroty rzeczy.
Kolejne lata przyniosą: Rachunek zachciankowy, Mylne wzruszenia, Było
i było, Odczepić się, Wiersze, Poezje wybrane, Poeci polscy. Mimo
wysiłków krytyki Białoszewski pozostał przez całe życie "poetą
osobnym". Z wyboru był outsiderem, nie uczestniczył w życiu
politycznym, unikał wiązania się z organizacjami i grupami
poetyckimi.
Tym, co charakteryzuje jego poezję, oprócz związków z XX-wieczną awangardą, jest pogłębiona refleksja nad językiem, dlatego bywa często określany mianem "poety lingwistycznego". W swoich wierszach wykraczał poza granice przyjętego języka literackiego, rozbijał jego schematyzm. Interesowały go takie zjawiska, jak mowa wykolejona, zakłócona błędem lub nieporadnością, bełkotliwa gadanina.
Tym, co charakteryzuje jego poezję, oprócz związków z XX-wieczną awangardą, jest pogłębiona refleksja nad językiem, dlatego bywa często określany mianem "poety lingwistycznego". W swoich wierszach wykraczał poza granice przyjętego języka literackiego, rozbijał jego schematyzm. Interesowały go takie zjawiska, jak mowa wykolejona, zakłócona błędem lub nieporadnością, bełkotliwa gadanina.
Proza
Białoszewskiego to również swego rodzaju gra z językiem i
przyzwyczajeniami czytelniczymi. Opublikowany w 1970 Pamiętnik
z Powstania Warszawskiego wykorzystał formę opowieści ustnej
do opisu powstania z perspektywy cywila, dokonanego w sposób
pozbawiony patosu, zwyczajny. Okazał się dziełem wybitnym,
oryginalnym, a jednocześnie sprawiającym wrażenie dużej
autentyczności. Kolejne tomy prozy: Donosy rzeczywistości, Szumy, zlepy, ciągi i Zawał czy Rozkurz to pisane w specyficzny dla
Białoszewskiego sposób relacje z codziennych zajęć pisarza,
spotkań z przyjaciółmi, dziennych i nocnych włóczęg. Wydane
pośmiertnie, lecz przygotowane przez autora Obmapywanie
Europy i AAAmeryka to z kolei zaskakujące w formie
opisy podróży po Europie i Stanach Zjednoczonych.
Zmarł
17 czerwca 1983 po kolejnym zawale serca.
Źródło: culture.pl
Źródło zdjęcia: wyborcza.pl/warszawa.naszemiasto.pl
Źródło: culture.pl
Źródło zdjęcia: wyborcza.pl/warszawa.naszemiasto.pl
Komentarze
Prześlij komentarz